Sunday 17 June 2012

我的室友翻盘了! 我的心底话。。。。心痛啊!


六月份假期的开头。。。也就是假期的开启了一个“序言”~
这些天,我心真的很痛很痛、很失望很失望、很难过很难过。当我被通知马来室友在面子书留言,表示对我的不满时,其实我不感到意外。我早在很久前就感觉到她对我有很多很多的不满。的确,我也有对她感到很多不满的时候,我都是暗示她,从来没当面说她。因为我尊敬她,顾及她的面子,给她台阶下。可是,这次,她给我的,就只有“责骂”。她责骂我来告诉我她对我的不满。跟我说:
CHAN GEOK YING:jangan suka hati nak mengata orang la…tengok diri kita sendiri sebelum nak blame orang lain…saya bukan nak mengungkit tapi banyak dha saya bersabar… tak semua orang boleh sabar dengan awak… saya tolong awak translate ke bahasa melayu…awak tak pernah nak fikir ke?? Selama ini saya diamkan diri jek… tapi saya kecewa sangat dengan awak… ok, fine… kalo sem depan saya bagi tahu ka kana, kita tukar bilik..saya kecewa sangat… why bila awak ada masalah awak cari saya, bila awak senang lepas itu awak mengata bukan dengan kawan kawan awak… saya bersabar sangat…bagus lagi SIEW JING dan JENNY … mereka sempat lagi bagitau jibah, take care… tapi awak tak ada buat roommate awak ni macam ini…SETIAP AGAMA MENGAJAR BUAT BAIK DENGAN ORANG… TAPI INI AWAK BUAT DENGAN SAYA…SAYA KECEWA SANGAT…
APA MASALAH KAMI BALIK AWAL DENGAN AWAK SHIRLEY LING DENGAN CHARLENE TU BALIK AWAL XDA PON AWAK KATA BUKAN-BUKAN..MENGAPA KAMI AWAK BUAT MACAM INI…KENAPA AWAK TAK POST MACAM TU JUGA DENGAN MEREKA…AWAK ADER MASALAH APA DENGAN SAYA?? SAYA KECEWA SANGAT YIN…SELAMA 4 TAHUN KITA ROOMATE, SAYA KECEWA SANGAT… SAYA PADAMKAN LAMPU KALAU AWAK TIDUR, WALAUPUN SAYA GELAP..TAPI AWAK TAK PERNAH FIKIR..SELAMA 4 TAHUM INI BARU SAYA TAHU PERANGAI AWAK…SAYA KECEWA SANGAT…
SAYA KECEWA SANGAT… SAYA DAH CUKUP BERSABAR SELAMA INI… ADER TAK AWAK TENGOK ROOMATE LAIN YANG SANGGUP BERGELAP TUTUP LAMPU BILA AWAK NAK TIDUR…SAYA TAK PERNAH NAK BUKAK LAMPU MASA AWAK BERDUA TIDUR…SAYA KECEWA SANGAT SANGAT SANGAT… MACAM INI RUPANYA PERANGAI AWAK… SAYA RASA SAYA ORANG PALING BODOH BELAJAR DALAM GELAP SEBAB NAK BAGI ROOMATE SAYA TIDUR SELESA..BODOHNYA SAYA…PASNI AWAK BAGITAU LA KAWAN-KAWAN AWAK…SELAMA INI KAMI MEMANG JAHAT PUN…
这些话,刺痛了我的心。我们之间有着严重的误会。对,我承认,我有这么留言“哈哈,竟然偷走就要做到神不知鬼不觉嘛。不过,我很谢谢她们啦。。因为她们,我才不继续赖床”,不过,请问我这留言有在讲些什么吗?这一点都没在将她们的什么不好,更没有讲不爽她们早回的话。结果,她用那个该死的GOOGLE TRANSLATE去翻译,翻译到乱七八糟,她们也理解得乱七八糟。我真的很无奈,很无辜,更很委屈。当然,她就借此机会来骂我关灯的事。我更加无奈。当天晚上,我一心的出发点还是尊敬她呢。。是!我是有表现不爽。我不断翻身和撑脚,不是因为什么,是因为我宁愿不起身关灯,就是我看到她仍然抱着一对书本,以为她要K书。在考试这些天,我观察到她并没有什么认真K书,所以想必当晚的她肯定会做最后冲刺,因为第二天就是考试日。但我实在睡不着,探出头一看。。。。原来她抱着一堆书,却戴着耳机看综艺节目。你叫我哪能耐?我就不断翻身及撑脚咯。。结果,这让她误会了。此刻,还一次性把晚上关灯的事一次揽上身,说自己常在黑夜里做事情,为的就是让室友好睡。我真的很想很想辩解,解释。全宿舍的楼上,第一个买桌灯的就是我,目的就是为了让室友好睡。我从来不会无故开着灯做事,除非真正急了,赶课业,我才需要灯来逼迫自己熬夜不爱睡罢了。我当然不服气、不甘心。她怎么可以把事情拐弯来说?!
我对此事,想了很久、很久。我选择不做任何解释、回应,因为我知道,她已经这么讨厌我,(所幸此刻的我还活着,没有半夜被她掐死或刺死。)她肯定也不会接受我所讲的,更会觉得我的一句道歉等于讽刺她。我发了一通信息给她:
Hi, Im Ying. 1st, terima kasih kerana luahkan rasa yang terpendam dalam hatimu sepanjang ini. Terima kasih juga kerana beritahu saya bahawa rupa-rupanya saya sakitkan hatimu. 2nd sorry kerana buatmu kecewa, marah dan upset. Im not perfect, except GOD. Terlalu banyak salah faham di antara kita, terutamanya hal malam itu. Kalau tak silap, im de first buy de table-lamp dengan tujuan jaga kesenangan roommate untuk rehat selesa. Kalau cahaya table-lamp juga jadi gangguan kepada mu, maaf. 3rd, I love u, as GOD loves us.
我选择以这样的方式解决这事。我预计她不会接受,不过,不管怎样,因为上帝,我原谅所逼迫我的人。(发这封信息。我不敢告知家人。我知道我很笨,选择亏自己。可是,我希望以爱的方式来弥补我之前无意给她造成的伤害。)
她回我的信息:
1st, saya nak minta maaf juga, tapi saya berhak tok marah, sebab apa yang dipost kat fb. Benar-benar melambangkan tidak ikhlas hati. Kalau tak puas hati, face to face la. Saya tak ada post apa-apa yang tak baik tentang kamu orang. Shirley dan Charlene balik lagi awal tak ada pon kami kata bukan-bukan. Sebab kami hormat hak orang. Awak tak tahu. Kami praktikum, duduk maktab, selama 2 bulan tak balik.. kamu porang semua orang kaya, family boleh ambil, awak tak tahu, saya kena tumpang kawan tok balik, nenek saya sakit.. saya beritahu chin chin saya balik pukul 6. Kalau saya curi-curi balik, tak ada saya beritahu orang. Tolonglah paham keadaan orang lain…
看得出来,她。。。真的很生气,很愤怒。 她没有接受我所说的,反而已经去到了思想偏激,开始人身攻击。我也不是很常回家啊。我家也不是你想象中的有钱啊。你没有回家,不是我不让或不准你回家。你不能回家,也不是我制造的。你怎么可以拐弯抹角?!而且,这种家庭背景的事,不应该被扯进来,实在太偏激了。我不能忍受了。我不会做任何回应了。道歉、道谢等感性的话,我说过了。她完全不放在心上,我也无可奈何。算了,随她去吧。她要唱、要诉,让她去。我心真的很痛,痛到我崇拜唱诗时哽咽、掉泪。我心里很想很想,甚至超想替自己辩解,可是。。此刻的我越是辩解,越是煽风点火。我选择放弃了。
上帝啊,求你原谅她,求你安抚她那愤怒的心。也求你安慰她。更求神你引领她,让她明白一切的真相,明白我每一举每一动蕴藏的真正用意。
上帝啊,求你安慰我,求你带领我、指导我、也让我勇敢的去面对这事。我不可以掉泪,我不可以让家人为我担心。也求神你原谅我。我承认,我的人际的确不好。我常表现出我的任性、我的脾气。我不会戴面具做人,不会讨好别人,不会顺别人的意做事。我很抱歉!我真的很抱歉!非常抱歉!
我以为我不在乎,我没关系,我可以一一把它抛在脑海后,不去想它。可是,我做不到。我睁着眼、闭着眼,无时无刻都在担心、难过、顾虑这这件事,日也想、夜也想,很不好受。此刻,我甚至担心她会不会在开学回到学院的第一天,把我放在房间里的东西一一丢出房外,将我攀出房。我也在害怕改天回到学院不懂怎么面对它。我光想着的时候,我的心就跳得很不规律。请问我是不是怕她?可是我为什么要怕她?我不需要害怕啊!我没有做错事啊!我问心无愧啊!道歉也做了,感谢也做了,甚至去喜欢原本我不喜欢的她了。天啊!我是怎么了?这样子的我,假期怎么放得开?假期怎么会快乐?假期怎么能放松?假期怎么自由?我的日子怎么会开心?上帝啊,求你指引我,让我怎么面对此事。她必定不会重新接纳我,反而对我充满怨恨。其实我不奢求,只求她不会再对我做些什么。她不犯我、不骚扰我就好。真的!真的!

No comments:

Post a Comment